1.
Definiţii generale ale
marketingului
Marketingul
reprezinta totalitatea fluxurilor economice si tehnico-organizatorice privind
distributia produselor de la producator la consumatorul final (AMA).
Un process
social si managerial, prin care indivizii sau grupuri de indivizi obtin ceea ce
doresc si le este necesar prin crearea, schimbul si oferirea de produse ce au o
anumita valoare. (Phillip Kotler).
2.
Apariţia şi dezvoltarea
marketingului
Evidentiem urmatoarele etape ale marketingului:
·
Orientarea spre productie
(tehnologica, 1850-1930)
·
Orientarea spre promovare
(1930-1950)
·
Orientarea spre marketing
(piata, 1950-1990)
·
Orientarea sp re
marketing socila (1990-pina in prezent)
3.
Funcţiile marketingului
·
Cercetarea pietii si a
nevoilor de consum
·
Adaptarea continua la
schimbarile pietii
·
Satisfacerea in conditii
superioare a nevoilor de consum
·
Cresterea eficientii
economice, maximizarea profitului
4.
Mijloacele mk
·
Promovare (a unui produs
sau serviciu pe piata consumatorilor)
·
Pret (stabilirea si
gestionarea acestuia in functie de piata si in functie de cheltuielile
intreprinderii pentru acest produs sau serviciu)
·
Plasament (stabilirea
unui loc si unei pieti de desfacere pentru produs cat mai convenabil)
·
Personalul
(reprezentantii care distribuie acest produs consumatorilor finali, metodele de
deservire a consumatorului)
5.
Conţinutul şi
structura mediului de marketing
Mediul de marketing al intreprinderii este
reprezentat de catre totalitatea fortelor, factorilor, conditiilor interne si
externe in interiorul si sub actiunea carora managerul trebuie sa ia decizii
avantajoase.
Mediul de marketing contine :
·
Clientii
·
Furnizorii
·
Concurentii
·
Intermediarii
·
Organele publice
Acesta poate fi intern si
extern (micromediu si macromediu). Deasemenea este mediul de legatura.
Mediuld e marketing se poate afla
in urmatoarele stari :
- Mediul stabil
- Mediul instabil
- Mediul turbulent
6.
Micromediul
întreprinderii şi factorii care îl formează
Micromediul este reprezentat de totalitatea factorilor, fortelor cu raza
mica de actiune, care influienteaza diferit asupra diferitor companii.
Structura micromediului:
- Clientii (beneficiarii)
ü Piata consumatorilor individuali
ü Piata consumatorilor industriali
ü Piata consumatorilor intermediari
ü Piata structurilor guvernamentale
ü Piata internationala
- Furnizorii
- Concurentii
- Intermediarii
- Organismele publice
7.
Macromediul
întreprinderii şi factorii care îl formează
Macromediu –
totalitatea fortelor cu raza mare de actiune, care nu poate fi influientat de
catre companie, dar care actioneaza la fel asupra tuturor firmelor.
Structura
macromediului (factorii step)
- Factorii sociali
- Factorii tehnologici
- Factorii economici
- Factorii politici
- Factorii demografici
- Factorii naturali
8.
Conţinutul şi tipologia pieţei întreprinderii
Piata este reprezentata de
totalitatea cumparatorilor actuali sau potentiali ai unei intreprinderi.
Tipuri de pieti:
- Piata produsului (ex. Piata telefoniei mobile)
- Piata intreprinderii (ex. Compania Orange)
- Piata totala (ex. Ofertele tuturor companiilor de pe piata)
- Piata tinta (ex. Segment ingust al pietii totale, tinta - studentii)
- Piata disponibila (ex. Formata din persoane care dispun de conditii
pentru a procura marfa)
- Piata controlata (ex. Reglementata de organele de stat)
- Piata planificata (caracteristica tarilor socialiste China, Koreea)
- Piata neagra (comercializarea produselor interzise, nelegale)
9.
Raporturile dintre pietele mai multor produse
Categorii de
relatii intre pietele diferitor produse:
- Relatii de asociere (produse care se asociaza intre
ele)
- Relatii de substituire (produse care se pot
substitui)
- Relatii de indiferenta
10. Raporturile dintre piata produsului si piata
intreprinderii
Intre pietele de produs si
pietele intreprinderii exista urmatoarele raporturi;
- Piata intreprinderii coincide cu piata produsului
- Piata intreprinderii este formata din pietele a mai
multor produse
- Piata produsului este formata din pietele a mai
multor intreprinderi
- Piata intreprinderii se interpatrunde cu pietele
diferitor servicii
11. Dimensiunile
pieţei întreprinderii
Mărimea pieţei întreprinderii, reprezentată cantitativ
sau valoric, într-o anumită perioadă, reprezintă capacitatea acesteia. Modalităţile
de măsurare a acestei dimensiuni pot fi diferite, utilizându-se diferiţi
indicatori:
- Capacitatea pietii effective (cat real se
consuma pe piata, indicatori ficsi)
Cpc
= Nqfr
N
– numarul consumatorilor
q
– cantitatea medie cumparata
fr
– frecventa de cumparare
- Capacitatea pietii potentiale (ce potential poate
dezvolta o piata, indicatori probabili, mai mari ca pe piata reala)
Cpp = Nqfr
- Cota de piata (poate fi absoluta si relativa)
Cp = VVI/VVT
* 100% (absoluta)
Cp = VVI/VVL
*100% (relativa)
VVI –
volumul vinzarilor intreprinderii
VVT –
volumul vinzarilor totale
VVL –
volumul vinzarilor liderului
- Gradul de saturatie a pietii
VO/VC
VO – volumul
ofertei
VC – volumul
cererii
- Aria pietii (zona unde se vind produsele)
CA/CB =
PA/PB * (DB/DA)2
CA, CB –
consumator din localitatea A si B
PA, PB –
populatia localitatii A si B
DA, DB –
distanta de la A la P, si de la B la P
- Numarul nonconsumatorilor
-relativi
-absoluti
12. Caile
de dezvoltare a pieţei întreprinderii
Avem 3 cai de crestere a
pietii:
Cp(intensiva) = N0 * (q1
– q0) (marirea cantitatii de vinzare)
Cp(extensiva) = (N0 *
N1) * q0 (marirea nuamrului de consumatori)
Cp(mixta) = (N0 * N1) *
(q1 – q0) (le cuprinde pe ambele)
13. Conţinutul şi tipologia cercetărilor de
marketing
Cercetarea de marketing reprezinta
culegerea, inregistrarea, prelucrarea, analiza si interpretarea rezultatelor in
scopul luarii celor mai importante decizii.
Tipologia cercetarilo de marketing:
- Dupa locul
desfasurarii:
-
De
birou
-
De
teren
- Dupa frecventa
desfasurarii :
-
Cercetari
permanente
-
Cercetari
periodice
-
Cercetari
ocazitionale
14. Metode şi tehnici de colectare şi analiză a informaţiilor
în cercetările de marketing
Masurarea fenomenelor de marketing este exprimarea
simbolica, numerica sau nenumerica a gradului in care un obiect sau fenomen
detine o anumita caracteristica sau proprietate.
Instrumentul cu ajutorul caruia se face masurarea in
marketing poarta denumirea de scala. Evedentiem 4 tipuri de scale:
-
Nominala ( impartirea pe variante)
-
Ordinala (aranjarea intr-o anumita ordine, pozitie)
-
Interval (impartirea in anumite intervale)
-
Proportionala (le cuprinde pe toate)
Metode de scalare :
-
Diferentiala semantica (scala de la 5-1)
-
Scala lui Likert (scala de la 2 la -2)
-
Modelul Fisbern – Rosenberg (scala cu %)
-
Metoda lui Stepel (scala de la 5 la -5, fara 0)
-
Suma constanta (numarul al acre se imparte e constant)
Metode de obtinere a informatiei:
-
Investigarea surselor statistice (cercetarea statistica)
-
Cercetarea directa (se face prin observare(personala si
mecanica) si anchetare)
Anchetarea – obtinerea
informatiilor direct de la consumator referitor la un produs sau servicii.
-
Simularea fenomenelor de marketing
-
Experimentul
15.
Conţinutul
politicii de produs.
Politica de produs
reprezinta conduita organizatiei fata de dimensiunile, structura si evolutia
produselor si serviciilor ce fac obiectul propriei sale activitati. Obiectul
politicii de produs il constituie bunurile economice, adica atat bunurile
reale, cat si cele nominale (bani, hartii de valoare etc.).
Continutul politicii de produs se concretizeaza in:
– cercetarea produsului, in vederea satisfacerii diferentiate a consumatorilor si a asigurarii unei pozitii de prim plan;
– activitatea de inovatie are in vedere stimularea capacitatilor de cercetare si productie, pentru asigurarea unui climat novator;
– modelarea produsului, pentru realizarea prototipurilor si testarea acestora in vederea definitivarii gamei de performante;
– asigurarea legala a produsului, pentru protectie impotriva contrafacerilor;
– atitudinea fata de produsele vechi, pentru a stabili oportunitatea de perfectionare a acestora sau scoaterea lor de pe piata.
– cercetarea produsului, in vederea satisfacerii diferentiate a consumatorilor si a asigurarii unei pozitii de prim plan;
– activitatea de inovatie are in vedere stimularea capacitatilor de cercetare si productie, pentru asigurarea unui climat novator;
– modelarea produsului, pentru realizarea prototipurilor si testarea acestora in vederea definitivarii gamei de performante;
– asigurarea legala a produsului, pentru protectie impotriva contrafacerilor;
– atitudinea fata de produsele vechi, pentru a stabili oportunitatea de perfectionare a acestora sau scoaterea lor de pe piata.
16.
Produsul în optica
marketingului
Din punct de vedere
economic, existenţa unei întreprinderi nu se justifică decât prin producerea şi
livrarea pe piaţă a unor produse destinate satisfacerii nevoilor
consumatorilor. Ca element de primă însemnătate al mixului de marketing,
produsul se referă, de fapt, la finalitatea activităţii firmei, el putând lua
forma unor bunuri materiale, servicii sau combinaţii ale acestora. In ultimă
instanţă, produsul este măsura activităţii firmei, oglinda volumului,
structurii şi calităţii acesteia. Pe de altă parte, aşa cum bine remarcă
literatura de specialitate, prin destinaţia sa, „produsul constituie mesajul
principal adresat pieţei de către firmă, mijlocul central de legătură cu piaţa
şi, totodată, justificarea economică şi sociala a existenţei firmei”.
17. Ciclul de viaţă al produsului
Ciclul de
viata al produsului este un concept care încearca sa descrie vânzarile si
profiturile produsului, consumatorii, competitia si actiunile specifice de
marketing întreprinse de la aparitia acestuia si pâna la înlaturarea sa de pe
piata , sau, mai precis,
intervalul de timp cuprins între momentul lansarii unui produs pe o piata data
si cel al retragerii sale definitive de pe piata respectiva.
18. Alternative
strategice în politica de produs
Strategiile
de marketing :
- Strategia marketingului intensiv (cresterea
preturilor si cheltuielilor de promovare)
- Strategia patrunderii largi (scade pretul,
cresc cheltuielile de promovare)
- Strategia patrunderii inguste (creste
pretul, scad cheltuielile de promovare)
- Strategia marketingului pasiv (scad preturile
si cheltuielile de promovare), utilizata la produse de prima necesitate
19. Preţul şi factorii săi de
influenţă
Pretul – suma de bani pe care clientul o achita
pentru anumite bunuri sau servicii.
Factorii de
stabilire a preturilor :
1.) Costul este unul din factorii principali în stabilirea preturilor, preferat ca fundament chiar si cererii estimate. La stabilirea preturilor trebuie evaluate diferitele costuri luate în calcul, astfel:
- costurile de cercetare-dezvoltare- sunt substantiale în industria autoturismului, crearea unui prototip fiind evaluata la peste un milion de dolari;
- costurile cu salariile- sunt destul de importante, dar nu au o pondere atât de însemnata încât sa influenteze hotorâtor pretul unui autoturism;
- costurile cu distributia- distributia de autoturisme este destul de costisitoare deoarece solicita spatii specifice de depozitare si de expunere (show-room-uri) si forta de munca specializata în domeniu.
2.) Cererea: cantitatea dintr-un bun pe care consumatorii sunt dispusi sa o cumpere într-un anumit moment, depinde de pretul acestuia. Cu cât pretul unui produs va fi mai mare, cu atât consumatorii vor fi mai putin dispusi sa-l cumpere; cu cât pretul va fi mai mic, cu atât mai mare va fi cantitatea ceruta din acel produs.
3.) Factorii de mediu ce influenteaza pretul unui produs sunt la fel de diversificati:
- factorii economici: inflatia, recesiunea, efectul Griffen (în perioadele de criza cumparatorii se orienteaza doar spre bunurile de folosinta curenta si renunta mai ales la bunurile de folosinta îndelungata) etc.;
- factori politico-juridici: politica fiscala, reglementarile legale referitoare la stabilirea preturilor si a reducerilor de pret;
- factori tehnologici: sofisticarea modului de plata, variabilele de distributie etc.;
- factori socio-culturali: valoarea atribuita, factorul feel good, efectul Veblen (un efect de snobism, conform caruia un produs cu pret ridicat poate sa certifice apartenenta la un anumit grup social).
1.) Costul este unul din factorii principali în stabilirea preturilor, preferat ca fundament chiar si cererii estimate. La stabilirea preturilor trebuie evaluate diferitele costuri luate în calcul, astfel:
- costurile de cercetare-dezvoltare- sunt substantiale în industria autoturismului, crearea unui prototip fiind evaluata la peste un milion de dolari;
- costurile cu salariile- sunt destul de importante, dar nu au o pondere atât de însemnata încât sa influenteze hotorâtor pretul unui autoturism;
- costurile cu distributia- distributia de autoturisme este destul de costisitoare deoarece solicita spatii specifice de depozitare si de expunere (show-room-uri) si forta de munca specializata în domeniu.
2.) Cererea: cantitatea dintr-un bun pe care consumatorii sunt dispusi sa o cumpere într-un anumit moment, depinde de pretul acestuia. Cu cât pretul unui produs va fi mai mare, cu atât consumatorii vor fi mai putin dispusi sa-l cumpere; cu cât pretul va fi mai mic, cu atât mai mare va fi cantitatea ceruta din acel produs.
3.) Factorii de mediu ce influenteaza pretul unui produs sunt la fel de diversificati:
- factorii economici: inflatia, recesiunea, efectul Griffen (în perioadele de criza cumparatorii se orienteaza doar spre bunurile de folosinta curenta si renunta mai ales la bunurile de folosinta îndelungata) etc.;
- factori politico-juridici: politica fiscala, reglementarile legale referitoare la stabilirea preturilor si a reducerilor de pret;
- factori tehnologici: sofisticarea modului de plata, variabilele de distributie etc.;
- factori socio-culturali: valoarea atribuita, factorul feel good, efectul Veblen (un efect de snobism, conform caruia un produs cu pret ridicat poate sa certifice apartenenta la un anumit grup social).
20. Procedura stabilirii
preţului
Modul de stabilire a preturilor
variaza de la o întreprindere la alta. Unele întreprinderi urmeaza pur si
simplu pretul pietei, deci iau în calcul doar influenta concurentei în alegerea
strategiei de pret, în timp ce alte întreprinderi determina costul produsului
respectiv si în functie de acesta stabilesc pretul. Un alt factor care este în
general luat în considerare la stabilirea pretului unui produs este cererea
înregistrata pentru produsul respectiv. În cazul a doua produse identice,
consumatorul îl va alege pe cel mai ieftin. Cu cât pretul impus de o
întreprindere este mai mare, cu atât scad sansele ca produsul respectiv sa fie
ales de mai multi consumatori.
Metode de stabilire a preturilor :
- Orientarea dupa
costuri
- Orientarea dupa
concurenta
- Orientarea dupa
cerere
- Metoda valorii
percepute
- Metoda valorii
- Metoda venitului
- Metoda lecitatiei
21. Alternative
strategice de preţ
Strategiid e pret :
- Strategia pretului
lider ( este în
mod obisnuit adoptata doar de marile întreprinderi din industrie care au
suficienta putere pe piata pentru a putea stabili un pret ce va fi urmat
de celelalte întreprinderi din domeniu)
- Strategia pretului
urmaritor (adoptata în special de micile întreprinderi dar si de
întreprinderile mai mari dar care nu au suficienta putere pe piata.
Ratiunea utilizarii unei asemenea strategii este aceea ca, urmarind pretul
liderului, întreprinderea care adopta un pret de urmarire obtine profituri
bune daca vinde suficiente produse)
- Strategia preturilor
reduse (presupune reducerea preturilor suficient de mult pentru
a atrage clienti de la concurenta)
- Strategia preturilor
umbrela (de peentrare, în opozitie cu strategia anterioara consta
în cucerirea rapida a unei parti de piata prin practicarea unui pret
scazut)
- Strategia de luare a
caimacului (consta în fixarea unui pret cât se poate de ridicat la
lansarea unui produs. Este o strategie foarte utilizata pentru bunurile
industriale si întreprinderile ce utilizeaza tehnologie de vârf
(computere, autoturisme, televizoare color, videorecordere))
- Strategia preturilor
psihologice
-
Preturile magice
-
Preturi captive
-
Preturi momeala
-
Preturi pentru pachete de produse
22. Conceptul şi rolul
distribuţiei
Distributia reprezinta
totalitatea fluxurilor economice si tehnico-organizatorice, privind
transmiterea de la producator la consumator in conditii optime.
Principalele
functii ale procesului de distributie sunt:
-schimbarea proprietatii asupra produsului prin intermediul vânzarii-cumpararii;
-deplasarea produsului, respectiv transportarea, stocarea, conditionarea, manipularea, ambalarea etc.;
-alegerea si utilizarea canalelor de distributie.
-schimbarea proprietatii asupra produsului prin intermediul vânzarii-cumpararii;
-deplasarea produsului, respectiv transportarea, stocarea, conditionarea, manipularea, ambalarea etc.;
-alegerea si utilizarea canalelor de distributie.
Distributia
joaca un rol deosebit de important in actitatea de marketing a fiecarei firme,
prin pozitia pe care o ocupa in circuitul economic al marfurilor. Ea contribuie
la valorificarea marfurilor, respectiv incasarea contravalorii acestora, si
pune la dispozitia consumatorilor bunurile si serciile de care acestia au
nevoie, indiferent de distanta la care se afla centrele de productie.
Prin repeilitatea si marimea comenzilor primite din partea clientilor, cat si prin aprozionarea permanenta a producatorilor, in functie de necesitati, distributia joaca si rolul de regulator al productiei, iar prin procesul de stocare :
- se realizeaza echilibrul intre cerere si oferta in diferite perioade ale anului si in zone geografice diferite;
- se sileste momentul optim al livrarii in raport cu cererea, distributia indeplinind aici rolul de atenuator al oscilatiilor sezoniere ;
- se determina, din perspectiva cheltuielilor de distributie, nivelul optim al costurilor totale.
Prin repeilitatea si marimea comenzilor primite din partea clientilor, cat si prin aprozionarea permanenta a producatorilor, in functie de necesitati, distributia joaca si rolul de regulator al productiei, iar prin procesul de stocare :
- se realizeaza echilibrul intre cerere si oferta in diferite perioade ale anului si in zone geografice diferite;
- se sileste momentul optim al livrarii in raport cu cererea, distributia indeplinind aici rolul de atenuator al oscilatiilor sezoniere ;
- se determina, din perspectiva cheltuielilor de distributie, nivelul optim al costurilor totale.
23. Dimensiunile şi
categoriile canalelor de distribuţie
Canalul de distributie
reprezinta drumul, traseul, itinerarul pe care-l parcurg marfurile la
producator pina la consumator. Are 3 dimensiuni :
· Lungimea (masurata
prin numarare)
-
Canale directe (marfa circula de la producator la
consumator direct, canal de nivel 0)
-
Canale indirecte :
ü Scurte (un singur
intermediar pina la consumatorul final P->I->C)
ü Lungi (sunt 2
intermediari)
ü Complexe (mai mult
de 3 canale, mai multi intermediari)
· Latimea canalului
(produsul la mai multi intermediari)
· Adancimea canalului
de distributie este data de distanta dintre producator sau intermediar si
consumatorul final (cel mai adanc canal de distributie este cazul cu
distribuirea la domiciliu). La distante mari, adancimea este mica.
24. Distribuţia
fizică a mărfurilor. Sisteme de distribuţie
Distributia fizica
comporta identificarea, implementarea si controlul fluxurilor fizice de
materiale si de produse finite, de la punctele de origine la cele de consum, in
vederea satisfacerii cerintelor clientului si obtinerii unui profit corespunzator.
Cerceteaza nu numai fluxul parcurs de o marfa de la producator la client, ci si fluxul produselor si al materialelor de la furnizori catre producatori (aprovizionarea) si fluxul materiilor, materialelor si produselor finite in cadrul firmei (circulatia interna). Ea implica conducerea intregului lant de furnizare, constituit din fluxurile care contribuie la formarea si adaugarea valorii de catre furnizorii si consumatorii finali.
Cerceteaza nu numai fluxul parcurs de o marfa de la producator la client, ci si fluxul produselor si al materialelor de la furnizori catre producatori (aprovizionarea) si fluxul materiilor, materialelor si produselor finite in cadrul firmei (circulatia interna). Ea implica conducerea intregului lant de furnizare, constituit din fluxurile care contribuie la formarea si adaugarea valorii de catre furnizorii si consumatorii finali.
25. Alternative
strategice pentru distribuţie
Strategii
de distributie :
·
Dupa gradul de participare a companiei:
-
Distributie de canal
-
Doar prin intermediar
-
Distributie combinata
·
Dupa gradul de control:
-
Control total
-
Control mediu
-
Control inexistent
·
Dupa exclusivitate :
-
Distanta exclusiva (1 intermediar)
-
Distanta selectiva
-
Distanta aglomerata (vinderea tuturor)
26. Conţinutul şi rolul promovării
Promovare – prevede
cumpararea timpului sau a spatiului pentru promovarea produsului si cu scopul
de a mari numarul de cumparatori.
Pentru
finalizarea proceselor de comunicare cu raspunsul asteptat (cumpararea
produselor), sunt utilizate asa-numitele modele ale ierarhizarii raspunsului
care urmaresc etapele parcurse de consumatori pâna la procurarea produselor.
Modelul AIDA porneste de la ideea ca promovarea trebuie sa atraga atentia, sa
creeze interes, sa stimuleze dorinta si sa determine actiunea.
Mixul
promotional consta în selectarea si combinarea principalelor instrumente
promotionale - publicitatea, promovarea vânzarilor, relatiile publice si
vânzarea personala - în vederea stimularii dorintei de cumparare pentru un anumit
produs sau serviciu, sau pentru a impune pe piata imaginea întreprinderii.
27. Publicitatea
Publicitatea: orice forma impersonala de promovare si
prezentare a unor idei, bunuri, servicii sau chiar întreprinderi, prin
intermediul cuvintelor, imaginilor sau sunetelor, care este platita de un
sponsor precis identificat.
Publicitatea ofera o mare flexibilitate, existând posibilitatea de a se adresa atât unei audiente foarte largi cât si posibilitatea de concentrare pe un segment de piata îngust. Întreprinderea (sponsorul) poate controla continutul mesajului transmis si locul de transmitere. Obiectivul principal este sa se ajunga la o audienta cât mai mare, cu un cost rezonabil, pentru a informa publicul de existenta întreprinderii sau produsului si pentru a crea atitudini favorabile.
Publicitatea ofera o mare flexibilitate, existând posibilitatea de a se adresa atât unei audiente foarte largi cât si posibilitatea de concentrare pe un segment de piata îngust. Întreprinderea (sponsorul) poate controla continutul mesajului transmis si locul de transmitere. Obiectivul principal este sa se ajunga la o audienta cât mai mare, cu un cost rezonabil, pentru a informa publicul de existenta întreprinderii sau produsului si pentru a crea atitudini favorabile.
28. Promovarea vânzărilor
Promovarea
vânzarilor: acordarea de stimulente pe termen scurt cu scopul de a încuraja
clientii sa încerce si sa achizitioneze un anumit produs sau serviciu. Aceasta
modalitate promotionala utilizeaza cupoanele, mostrele gratuite, reducerile de
pret, vânzarile grupate, jocuri, concursuri si demonstratiile s.a. si câstiga o
popularitate tot mai mare printre consumatori. Costul pe consumator este
moderat, flexibilitatea medie dar întreprinderea controleaza în totalitate
mesajul transmis si locul de plasare. Acest instrument urmareste cresterea
vânzarilor pe termen scurt prin stimularea impulsului de cumparare.
Bazata pe :
- Reduceri
- Concursuri
- Merchandising (aranjarea marfii cat
mai optimal)
- Prime :
-
Directe
(atasate direct la produsul prezentat)
-
Indirect
(promotii la produs)
29. Relaţii publice
Cu alte cuvinte, Relațiile publice reprezintă acel element al mixului
promoțional, care se bazează în principal pe comunicarea nonverbală și nonpersonală, care
urmărește evaluarea atitudinii publicului, identificarea acelor aspecte care
pot să trezească preocuparea consumatorilor și elaborarea unor programe care să
atragă înțelegerea și atitudinea favorabilă a publicului față de firmă și
produsele ei, informarea potențialilor clienți cu privire la natura și
caracteristicile bunurilor, în vederea încurajării clienților să cumpere
produsele sau serviciile sale, a investitorilor să cumpere acțiunile sale,
precum și cu scopul convingerii acestora de a repeta procesul de cumpărare.
În acest
context, relațiile publice apar sub forma contactelor directe realizate, în mod
constant și sistematic, de către firme cu diferite categorii de public, cu
persoane influente din conducerea altor instituții din țară sau străinătate, cu
lideri de opinie, în scopul obținerii sprijinului lor pentru comercializarea
produselor sale. Relațiile publice sunt importante și în scopul de a limita
potențiale atacuri din partea concurenților sau de orice altă natură.
30. Bugetul activitatii promotionale
Structura mixului promotional depinde în mare masura
si de resursele financiare destinate activitatilor promotionale, adica de
bugetul promotional.
Pentru determinarea marimii bugetului promotional se pot utiliza mai multe metode :
-metoda procentajului din vânzari - este o metoda foarte raspândita ce presupune aplicarea unui procent la volumul vânzarilor (actual sau anticipat) sau la pretul de vânzare.
-metoda imitarii concurentei - este o metoda curent utilizata si presupune ca întreprinderea sa aloce pentru activitatea promotionala o suma comparativa cu cea a concurentilor sai.
-metoda sumei disponibile - este o metoda utilizata în special de micile întreprinderi si presupune stabilirea resurselor disponibile activitatii de comunicare ramase dupa acoperirea celorlalte cheltuieli ale întreprinderii;
-metoda obiectivelor - presupune ca marketerul sa stabileasca clar ce doreste sa faca promovarea pentru întreprindere. Pentru aceasta, se stabilesc principalele obiective urmarite, modalitatile de atingere a acestor sarcini si costul întregii activitati. Totalul acestor costuri determina tocmai bugetul promotional.
Pentru determinarea marimii bugetului promotional se pot utiliza mai multe metode :
-metoda procentajului din vânzari - este o metoda foarte raspândita ce presupune aplicarea unui procent la volumul vânzarilor (actual sau anticipat) sau la pretul de vânzare.
-metoda imitarii concurentei - este o metoda curent utilizata si presupune ca întreprinderea sa aloce pentru activitatea promotionala o suma comparativa cu cea a concurentilor sai.
-metoda sumei disponibile - este o metoda utilizata în special de micile întreprinderi si presupune stabilirea resurselor disponibile activitatii de comunicare ramase dupa acoperirea celorlalte cheltuieli ale întreprinderii;
-metoda obiectivelor - presupune ca marketerul sa stabileasca clar ce doreste sa faca promovarea pentru întreprindere. Pentru aceasta, se stabilesc principalele obiective urmarite, modalitatile de atingere a acestor sarcini si costul întregii activitati. Totalul acestor costuri determina tocmai bugetul promotional.
31. Alternative ale strategiei promoţionale.
În cazul în care se urmareste promovarea
imaginii se pot avea în vedere doua variante: strategia de promovare a imaginii
si strategia de extindere a imaginii, care cuprind mai multe optiuni
strategice:
-strategia de informare în cadrul pietei;
-strategia de stimulare a cererii ;
-strategia de diferentiere a ofertei;
-strategia de stabilizare a vânzarilor.
Modul de desfasurare în timp a activitatii promotionale conduce la diferentierea optiunilor strategice în:
-strategia activitatii promotionale permanente;
-strategia activitatii promotionale intermitente.
În cazul în care întreprinderea urmareste patrunderea pe piata sau cucerirea unei piete, ea are urmatoarele variante strategice:
-strategia concentrata -întreprinderea îsi concentreaza efortul promotional spre un singur segment de piata;
-strategia diferentiata -întreprinderea va adopta un mix promotional pentru fiecare segment de piata deservit;
-strategia nediferentiata - întreprinderea se adreseaza întregii piete cu acelasi mix promotional.
Cea mai cuprinzatoare clasificare împarte strategiile promotionale în:
-strategii de împingere (push strategy);
-strategii de tragere (pull strategy) .
- Strategia push (de împingere) presupune ca marketerul sa promoveze produsul doar catre urmatorul participant la procesul de distributie, care va continua aceasta strategie cu urmatorii membri ai canalului de distributie pâna ce produsul va fi promovat direct potentialilor clienti. Este strategia utilizata de producatorii care îsi trimit personalul de vânzare sa descopere noi puncte de desfacere si noi clienti.
Prin urmare, fiecare membru al canalului de distributie împinge produsul catre urmatorul participant, pâna ce acesta ajunge la client.
- Strategia pull (de tragere) implica activitati de marketing, mai ales publicitate si promovare pe piata de consum, directionate catre utilizatorul final si menite sa-l faca pe acesta sa solicite produse de la intermediari, determinându-i astfel pe acestia din urma sa comande produsele la producatori.
-strategia de informare în cadrul pietei;
-strategia de stimulare a cererii ;
-strategia de diferentiere a ofertei;
-strategia de stabilizare a vânzarilor.
Modul de desfasurare în timp a activitatii promotionale conduce la diferentierea optiunilor strategice în:
-strategia activitatii promotionale permanente;
-strategia activitatii promotionale intermitente.
În cazul în care întreprinderea urmareste patrunderea pe piata sau cucerirea unei piete, ea are urmatoarele variante strategice:
-strategia concentrata -întreprinderea îsi concentreaza efortul promotional spre un singur segment de piata;
-strategia diferentiata -întreprinderea va adopta un mix promotional pentru fiecare segment de piata deservit;
-strategia nediferentiata - întreprinderea se adreseaza întregii piete cu acelasi mix promotional.
Cea mai cuprinzatoare clasificare împarte strategiile promotionale în:
-strategii de împingere (push strategy);
-strategii de tragere (pull strategy) .
- Strategia push (de împingere) presupune ca marketerul sa promoveze produsul doar catre urmatorul participant la procesul de distributie, care va continua aceasta strategie cu urmatorii membri ai canalului de distributie pâna ce produsul va fi promovat direct potentialilor clienti. Este strategia utilizata de producatorii care îsi trimit personalul de vânzare sa descopere noi puncte de desfacere si noi clienti.
Prin urmare, fiecare membru al canalului de distributie împinge produsul catre urmatorul participant, pâna ce acesta ajunge la client.
- Strategia pull (de tragere) implica activitati de marketing, mai ales publicitate si promovare pe piata de consum, directionate catre utilizatorul final si menite sa-l faca pe acesta sa solicite produse de la intermediari, determinându-i astfel pe acestia din urma sa comande produsele la producatori.